lördag 2 augusti 2008

Kyrkor och ruiner

Inspirerad av min kompis Stefan i Västerlanda samt den bok om Västergötland på medeltiden jag läste tidigare i sommar, så har jag nu börjat besöka och filma några kyrkor och annat som fanns med i nämnda historie/arkeologiguidebok av Claes Theliander.
Några exempel på utfärder kan nämnas. En solig eftermiddag i juli och stannade jag till en timma vid Hedareds stavkyrka som är Sveriges enda bevarade kyrka i den byggnadstekniken (googla själv om du vill veta mer) och samma kväll passerade jag Södra Vings träkyrka i Ulricehamns kommun när jag besökt Peo som bedriver en westernridanläggning alldeles i närheten. På vägen tillbaka var det sent och mörkt, men jag lokaliserade i alla fall parkeringen till Sundholmens slottsruin 4 km från Södra Ving..... (lite ironiskt att man kommer mitt i natta till en parkeringsplats för ett intressant bjekt beläget på en ö i en sjö, inte sant?)
Två gånger har jag även besökt Gärdhems kyrkoruin utanför Trollhättan, med min filmkamera i sällskap, men första gången räckte inte strömmen i batteriet, men andra besöket igår filmade jag mer detaler i ruinen sedan åkte jag vidare till den nya Kyrkan från 1800-talets slut som är mycket pampig. Fast då tog strömmmen slut där istället, men jag tror nog att jag blev ganska nöjd med resultatet.
Mer jag filmat i Trollhättan är Vattenfalls turbinhallar och en cembalokonsert i Trollhättans kyrka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Trevligt att du fotar lite kyrkor och andra intressanta saker Daniel ! Dessutom ett stort tack för att du nämner mig som inspirationskälla :-))
Om någon skulle vara intresserad så finns det massor av kyrkbilder på tråden jag skapade som ligger på http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=1219.1065