torsdag 27 november 2008

Upphärads kyrkplats

Photobucket
Jag följde förra torsdagen med Stefan till Upphärad på fotografering av en kyrkplats. Han hade sökt länge efter den, men med hjälp av en mycket bra hemsida som myndigheterna tillhandahåller fann han den till slut. Det var väldigt spännande för mig att lära mig kartsökningen hos Riksantikvarieämbetets hemsida http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html jag hade ingen aning om denna tjänst tidigare. Eller det kanske jag hade men i så fall var det bortglömt. När jag tittade på myndighetens söksida fann jag ett stort antal fornåkrar runt om stället så det måste med all sannolikhet varit en viktig boplats från forntiden och ännu på 1500-talet för den danske härföraren Daniel Rantzau tog vägen hit. Väl där så var det inte så lite fantasieggande att betrakta kyrkplatsen på bergsryggen och de omgivande djupa ravinerna. Någon ruin är det inte tal om utan mest utspridda stenar över ett rätt stort område. Men man ser var kyrkan stått för 1946 uppfördes ett monument med ett träkors och en minnessten med text. På Stefans fotografi ser ni grundstenarna och korset. En ödekyrkogård anges det här med och efter danskens härjningar fanns även en ersättande träkyrka fram till 1724.
Vi fotograferade och filmade kyrkplatsen ganska ingående och jag gissar att det även legat en by i nordsydlig riktning då kyrkplatsen låg på en ganska lång bergsrygg som var omgiven av en bäckravin på västra sidan och en djup vattnsjuk sänka eller ravin på den östra, således måste det varit mycket bra ur försvarssynpunkt. Men på 1560 talet kom Daniel Rantzau och med sin danska trupp och rev kyrkan och rimligen hela byn.
Vi missade en hällristning på stället, en älvkvarn enligt internetsidan, antagligen stod vi precis i närheten men några speciella upplagda stenar drygt 300 meter söder om monumentet fångade vårt intresse så vi glömde av vad vi läst på Riksantikvarieämbetets hemsida om de andra närbelägna fornminnena vi funnit på kartsökningen. Photobucket
Vi noterade även att granplantering gjorts nyligen eftersom högspänningsledningen rivits, ett betongfundament och öglor i berget för stag och linor visar var ledningen gått. Får man plantera gran så här?
Nå eftersom vi är tågfotografer så har vi såklart läst myndighetens remissyttrande om järnvägsbygget öster om Upphärad, här finns en stor arkeologisk potential med höga vetenskapliga värden skriver de. http://www.raa.se/cms/showdocument/documents/extern_webbplats/2006/oktober/yttrande_norgevanernbanan.pdf
En liten kommentar om Rantzau. Både Stefan och jag hade läst Jan Skoglööws spännande skrift om Charles de Mornay som var Daniel Rantzaus antagonist i krigen i Västergötland på 1560-talet och även besegrade dennes danska här i slaget vid Brobacka. Danskarna flydde hals över huvud till Bohus och på vägen tog de kyrkoherden i Starrkärr till fånga. Jag minns att jag i årsurs fem höll jag ett föredrag för klasskamrater baserat på vad jag hade läst av Skoglööw och lite foldrar från Gräfsnäs och någon GP-artikel jag klippt ur. Det var grejt att vara elva år minns jag och allt jag lekte hemma var baserat på vad jag läst om olika krig och tv-filmer om franska revolutionen eller De tre musketörerna. Var Alf Åbergs bok om Karolinerna och Olov Svedelids äventyrsromaner i historisk miljö kanske skadliga för mig och andra barn på 80-talet? Lika farliga som Bigglesböckena ansågs vara? Jag måste tillfråga någon bibliotekarie i den frågan - det kan nog bli kul samtal.

Inga kommentarer: