fredag 8 maj 2009

Birger Sjöbergkonsert i onsdags kväll

Jo, jag höll nästan på att glömmma att jag var på en konsert, det var Dan Berglund, årets Birger Sjöbergpristagare som fick priset sig tilldelat. Han håller mycket hög klass, någon har sagt att han var med i KPML-R men det kan vi väl förlåta då, han bröt ju med dem 1979 redan kan man läsa sig till när man snokar lite på nätet.
Konserten inleddes med att viceordföranden i Birger Sjöbergsälskapet, Maria Lindström spelade och sjöng "Släpp fångarne loss det är vår". Därefter fick vi en lång stund innan prisutdelningen lysna till manskörn Boice, vilken hade en minst sagt skiftande repertoar. Deras egna arrangemang av Birger Sjöberg-visorna kunde låta väldigt popiga och flickaktiga, ja vissa inslag användes rentav homo-erotiska tonarter vilket jag starkt reagerar mot. Vad är det för fel att sjunga normalt och varför duger inte orignalversionerna? Pop och jazz och gay-vibraton vill vi undslippa att höra. Nå, de bättrade sig i slutet och visan om doktorn var fiffig må jag säga och den tyska vaggvisan visar att de är på rätt väg till den klassiska manskörsandan. Deras sista nummer var den svenska folkvisan om smeden som i ungdomen sin blev lämnad av en flicka för en riker och högfärdiger man. Denna visa sjöngs med bravur av Boice och jag önskade bara att de hade sjungit de tidigare numren på samma naturliga och fina sätt.
Nå, Dan Berglund undrade efter prisutdelningen inför publiken hur han hade kunnat klara sig utan ett pris under alla desa år. Det var väldigt finurligt sagt och jag kände omedelbart sympati för mannen. Så sjöng han en blandad kompott, men inte så mycket av Birger Sjöberg utan några egna visor och ytteligare några andras, vissa översatta fråm amerikansk engelska. Berglund sjöng även en amerikansk blues-låt, vilken han inte bara översatt till rekorderlig svenska, den var också "musikaliskt germaniserad" eller hur jag skall uttrycka mig, så jag blev verkligen förnöjd. Sedan sjöng han den sången jag tror faktiskt heter "Det är idioternas fel" en tänkvärd sång. Dan Berglund är alltigenom fantastiskt träffsäker på många sätt i det han sjunger. [http://www.danberglund.com/res/Default/danoharaldhems2.jpg] Jag länkar dels till hans biografi här: http://www.danberglund.com/Biografi.htm och till min och kamratenas favoritlåt: http://www.youtube.com/watch?v=3aAEFKQCJRs Visa till SAP. Nog håller ni med i prismotiveringens ordalydelse: "För en gärning inom viskonsten som på många sätt väcker associationer till Birger Sjöberg - bildrika verser i omsorgsfullt snidad meter, melodier och harmonier med skönhet och tyngd, ett innehåll som rymmer både satir och drabbande känsla. En ironi på fullaste allvar".

1 kommentar:

kamRaten sa...

Som hisingsbo och radikal nationalsocialdemokrat gillar jag särskilt Dan Berglunds "Ballad till minnet av en kamrat".