fredag 15 maj 2009

Pianokonserter i muséet och Folkets Hus

Det är en slags musikvecka i Vänersborg nu och jag var i tisdags på en pianoafton i muséet och under torsdagskvällen på en konsert i Folkets Hus med musikskolans elever. De var alla duktiga ungdomar som jag beundrar och avundas lite. Men alla som känner mig vet dock att jag avskyr egentligen svartlackerade Steinway-flyglar och dess hiskeliga klang. Jag anser faktiskt att även modern musik låter bättre på en cembalo eller ett klavikord. Musik handlar inte om att dåna högt, det handlar om att åhöraren skall lyssna noga och sitta tyst så han hör och då kan väl en vacker klang bjudas lyssnaren hellre istället för ett kraftig dôn, inte sant? Musikskolan borde (i samverkan med träsöljdsämnet) bygga klavikord med eleverna så blir det gôtt mos för fler än bara överklassbarnen som tvingas spela piano mot sin vilja. (Hur många föräldrar skulle ha råd att skaffa ett astungt piano åt barnen att öva på tror du utöver den nämda överklassen?)
Jag länkar därför till en känd Mozart-variation spelad på cembalo så ni kan få höra hur Mozart SKALL låta. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=3izeEp3JKwc&feature=related
Sedan kan ni höra på mitt absoluta favoritstycke
http://www.youtube.com/watch?v=BiCFHJeDSZE

Inga kommentarer: