måndag 3 december 2007

Helgens Hemmaaktiviteter och etermediala tips.

Den gångna helgen har jag läst min juridiska studieliteratur. ( Går en kurs på Högskolan Väst nu). Jag varvar det oftast med lite småjoxande med diverse ting samtidigt som jag lyssnar till radiokanalen P1. Men jag har nog en god simultankapacitet som kan avhöra en opera (Kärleksdrycken) i P2 samtidigt som jag glor på tv? Det var filmen Troja på 6:an som sammanföll med Kärleksdrycken i P2 under lördagskvällen. Nästan varje lördagkväll sänds någon opera i P2, ratta in frekvensen runt 19-tiden och du får in något trevligt. Mozart, Verdi och Wagner-operor är väl det som sänds mest av och ibland sänder de direkt från olika scener. Endast undantagsvis sänds någon modern "entartete musik"-dret så har du otur att få in det kan du prova någon natt istället.

En TV Kanal som verkar ha stora kulturella anspråk är ju Access, de sände idag söndag, ett program om Domkyrkan i Aachen där Karl den store vilar i sin guld-låda. Minsann - sådana program visas inte i SvT inte. Nästa söndag den 9:e så visar de ett liknande program, men då om Kölner-domen, men jag skriver inte upp det i almanackan. Tipsar bara här.

Söndagen innehöll en del utrensning av gamla kontrolluppgifter. Jag är nog den ende idioten som har kvar alla kontoutdrag och årsbesked från -90-talet? Nu är det slängt iallafall. Dock sparade jag mina självdeklarationer som nu sitter sorterat i en och samma pärm.

Som ni ser så har jag länkat till några ställen, inte helt på måfå, utan jag tänker tipsa om att se något på operan, ja kolla in deras program själv. Det kan ibland vara riktigt billigt att gå på "kulturaktivteter", men det tänker inte alla på, ofta gnälls det på att teaterbiljetter kostar för mycket, men vad är 250 riksdaler mot vad de öser ut på krogen då? Då talar jag ändå om vuxna människor. Nå, nå,nå, jag är en dryg och präktiger fan, arkaisk och gammaldags dessutom som om det inte vore nog va?

På återhörande.

Inga kommentarer: