måndag 15 september 2008

Lysekil - en annan värld.

Förra veckans tisdag förde mig i arbetet till Lysekil. Som taxiförare kan man då och då få långa sjukresekörningar och då kan man passa på att ta en bensträckare på ankomstorten. I Lysekil fann jag en stor megakyrka, kan det vara nyromansk, eller var det nyottomansk ( ett försök att låta rolig bara) stil. Nå, den var runt tornet inslagen med byggnadsställningar klädda med blå väv, tydligen hade en tidigare renovering använt felaktig metod så fukt hade gått in genom fogarna och skadat några målningar bl. a.
Nu hörde jag ingen tala lysekilska på den korta stund jag var där, men upplevelsen var ändå av en annan värld eller ett främmande land, trots att jag varit där någon gång innan. Nu behöver jag inte åka till Königsberg i år ( Kaliningrad) eftersom jag nu haft denna spännande känsla under en halvtimma. ;-)
Jag noterade när jag åt, att Lysekilsposten var nytryckt för det var massor ungdomar som hämtade tidningsbuntar som de skulle runt och sälja. Detta är nog unikt, förvisso kan man se tonåringar sälja kvällsblaskor i de flesta städer, men svårare måste ju vara att sälja lokaltidningar, så ultralokalpatriotism måste råda för att en företeelse som denna skall vara alls möjlig. Givetvis lyckades jag som gentleman smidigt förhandla mig till ett gratisexemplar av tidningen inne på tryckeriet.

Inga kommentarer: